Peluang menambah pendapatan dengan EPAL

Hujung minggu yang lepas, saya berkesempatan untuk menyertai kelas menjahit beg yang dianjurkan oleh Perisdanita. Saya agak aktif jugak dengan persatuan ni dulu cuma bila dah kerja kat Pekan ni agak terhad sikit. Kelas start jam 9pg... ingatkan tenaga pengajar daripada Kolej Komuniti tetapi bukan rupanya. Daripada pusat EPAL... Fisrt time saya dengar pasal pusat Epal ni. Tapi rasanya kalau tukang jahit dan prang dalam dunia jahitan ni mesti dah biasa sangat dengan Pusat Epal ni.
Okeyla nak cerita serba sedikit EPAL ni..
Pusat Latihan Kraftangan Epal juga menawarkan pelbagai jenis kursus jahitan di Malaysia.Kursus jahitan ini adalah ditawarkan secara percuma sekiranya membuat pembelian mesin jahit janome dengan kita.Pusat Latihan Kraftangan Epal merupakan sebuah syarikat tunggal yang memberikan kursus jahitan percuma di Malaysia dengan pembelian mesin jahit.

Info lanjut boleh tengok kat epal.my

Sebelum memulakan jahitan mari kita berpeace dulu

adik ipar sedang bersemangat menjahit

hasil beg yang saya hasilkan

Hasil yang dah siap ni dijual dengan harga RM1k++ tau



antara peserta yang menyertai kelas jahitan


Saya berharap suatu masa nanti saya pandai menjahit dan boleh mneghasilkan pelbagai barangan di mana dunia jahitan ni tersangatlah luas. Cuma memerlukan semangat yang kental serta rajin... Masyuk weh kalo pandai menjahit macam2 ni.

Read more ...

Simptom trimester pertama saya

Apa yang saya alami sekarang :

- Kerap pening kepala
- Makan tak lalu especially nasi dan makanan berat.. tekak tak rasa nak makan apa pun.
- Keletihan yang agak melampau. Mudah sangat penat buat apapun...
- Bila dah letih tu mulalah malas nak buat kerja.

Harap2 simptom ini akan berlarutan cepat2... saya seorang penggemar sayur tetapi sejak 2 minggu ni memang saya tak lalu nak makan apa pun.. just yang merepeh2 jer.. makan asam..jeruk..makanan ringan... 
Urmmm.. sian baby saya....sory dear... ibu memang tak lalu sangat makan...


info : http://kesihatanibumengandung.blogspot.com/2012/09/peringkat-kehamilan-trimester-pertama.html


Trimester pertama: Perubahan awal dalam Badan Wanita
Semasa trimester pertama badan anda menjalani banyak perubahan. Perubahan hormon menjejaskan hampir setiap sistem organ dalam badan anda. Perubahan ini boleh mencetuskan gejala walaupun dalam minggu pertama kehamilan. Tak datang haid adalah tanda jelas bahawa anda sedang hamil.


Trimester pertama: Perubahan fizikal dan emosi Wanita 
Perubahan lain yang anda mungkin alami semasa trimester pertama termasuk:
Keletihan yang melampau, payudara bengkak. Puting anda juga mungkin melekat keluar. Sakit perut dengan atau tanpa muntah (morning sickness)
Mengidam atau kebencian untuk makanan tertentu, perubahan mood, sembelit (masalah mempunyai pergerakan usus), perlu membuang air kecil lebih kerap, sakit kepala, pedih ulu hati, penambahan berat badan atau penurunan.

Trimester pertama: Perubahan dalam rutin harian Wanita
Selari dengan perubahan badan anda, anda mungkin perlu membuat perubahan kepada rutin harian anda, seperti akan tidur lebih awal atau makan kerap, hidangan kecil. Mujurlah, kebanyakan ketidakselesaan ini akan hilang ketika kehamilan anda berkembang, namun sesetengah wanita mungkin tidak berasa sebarang ketidakselesaan! Jika anda telah hamil sebelum ini, anda mungkin berasa berbeza kali ini. Sama seperti setiap wanita adalah berbeza, begitu juga dengan setiap kehamilan.

Trimester pertama: Bayi pada 4 Minggu
  • Otak dan saraf tunjang bayi anda telah mula untuk membentuk.
  • Jantung mula membentuk.
  • Lengan dan kaki tunas muncul.
  • Bayi anda kini embrio dan 1/25 inci panjang.

Trimester pertama: Bayi pada 8 Minggu
  • Semua organ-organ utama dan struktur badan luar telah mula untuk membentuk.
  • Jantung bayi anda berdegup dengan rentak biasa.
  • Lengan dan kaki tumbuh lagi, dan jari dan jari kaki telah mula untuk membentuk.
  • Organ-organ seks mula terbentuk.
  • Mata telah berpindah ke hadapan pada muka dan kelopak mata telah terbentuk.
  • Tali pusat dapat dilihat dengan jelas.
  • Pada akhir 8 minggu, bayi anda adalah janin dan kelihatan lebih seperti manusia. Bayi anda adalah hampir 1 inci panjang dan berat kurang daripada 1/8 auns.

Read more ...

Info Perkembangan Janin dan kehamilan kosong

Sejak tahu pregnant ni memang rajin gilerla search pasal janin ni. Pasal perkembangan janin...
Saya kini hamil 6 minggu. Insya Allah... mudah2an kandungan saya ini sihat hendaknya. 
Sebab ada terbaca dalam internet pasal 'bligted ovum' iaitu kehamilan kosong di mana wanita itu hamil tapi tiada janin. hanya kantung sahaja...
Nauzubillah... Biasanya dapat diketahui seawal usia 6 minggu dengan USG. Saya tak buat scan lagi.. 
Biarlah lambat2 sikit... cukup 2 bulan lebih nanti...
Tak sabar nak merasai denyutan dan gerakan kamu sayang....

Info : ibumanja

Perkembangan Bayi Minggu 1
Lapan hari selepas persenyawaan, blastocyst akan merembeskan mukus untuk menyatakan kehadirannya di dalam rahim.

Nota Hamil : Anda digalakkan makan lebih banyak asid folik iaitu 400 micrograms (mcg) sehari. Asid folik diperlukan untuk menghasilkan sel darah merah selain dapat mengelakkan kecacatan janin seperti spina bifida.

Perkembangan Bayi Minggu 2
Blastocyst mula menggelembung dan membahagi dua kali dalam tempoh sehari. Pada hari ke-12, jumlahnya akan menjadi beribu- ribu. Setelah itu, blastocyst disauh dengan kukuh pada endometrium.

Nota Hamil : Dalam minggu ini pula, anda perlu mengambil makanan tambahan yang mengandungi asid folik, besi dan kalsium termasuklah beberapa jenis nutrien penting lain untuk perkembangan bayi yang sihat.

Perkembangan Bayi Minggu 3
Selepas tiga minggu persenyawaan, saiznya ialah sepanjang 0.08 inci ataupun 2 mm. Gen mula membentuk tiga lapisan sel daripada organ badan yang akan bergabung.

Nota Hamil : Di awal minggu kehamilan anda perlu banyak mengambil kalsium. Antaranya keju atau susu. Namun terdapat beberapa jenis keju yang boleh menyebabkan listeria. Penyakit ini menimbulkan kesakitan seperti sakit otot, sakit belakang, demam dan kesejukkan. Digalakkan juga memakai stokin, serta baju panas.

Perkembangan Bayi Minggu 4
Pada minggu ini, akan kelihatan bentuk awal otak dan tulang belakang. Jantungnya mengepam darah ke paru-paru dan aorta (urat besar yang mengalirkan darah daripada jantung)

Nota hamil : Senaman dipercayai baik untuk ibu hamil. Apabila anda aktif, anda dapat mengelakkan ketidakselesaan seperti sakit belakang, sukar tidur, sembelit dan keletihan.

Perkembangan Bayi Minggu 5
Walaupun anggota tubuh badan bayi yang jelas kelihatan ialah matanya, namun otaknya masih dalam proses perkembangan. Begitu juga dengan saluran darah yang tidak lama lagi akan bertukar menjadi jantung.

Nota Hamil : Suhu badan yang terlalu panas boleh menyebabkan kecacatan pada bayi. Jadi elakkan aktiviti seperti bersauna, jakuzi dan senaman yang boleh menyebabkan suhu tubuh meningkat.

Perkembangan Bayi Minggu 6
Jantungnya kini sudah terbentuk dan mula berdenyut. Di akhir minggu ini, saluran yang menghubungkan bayi dengan plasenta mula membesar menjadi tali pusat. Selain itu, saluran darah juga terbentuk. Saiz bayi kini membesar jari kelengkeng dan pergerakkannya hanya dapat dilihat melalui ujian imbasan.

Nota Hamil : Jika anda menderita morning sickness, bau-bau tertentu membuatkan anda jadi lebih teruk lagi. Kulit anda juga berubah menjadi lebih gelap sehingga menjadi bertompok-tompok dan mengelupas. dan kebiasaannya gatal-gatal akibat pengelupasan kulit seluruh badan. Nasihat saya jangan garu dengan kuku atau benda tajam sebaiknya sapukan losyen sepelas mandi atau ketika kulit terasa kering. Banyakkan minum air mineral.

Read more ...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...