Al kisah kembar Hamka dipatuk ular


Hamka... Budak sorang ni memangla kan... dengan ular pun dia boleh nak buat main... Betul2 explore ni! berderau darah..degup jantung usha kata la...

kisahnya terjadi pagi Ahad (14 Jun 2020) jam 11:00 am lebih2 gitula.. berlaku di kampung. Hamka, Hakim dan Daniel (cousin diorang) main kat belah beranda belakang rumah tok... Tetiba diorang jerit ular! Dengan bingkasnya kami ( yang dewasa) ni jengah kt diorang... Tanya apa yang terjadi. Katanya ada ular... kitorang carilah kat tempat yang diorang katakan tu. Tak jumpa! Pastu si Hamka mengadu sakit kat tangan. Tanyala dia...katanya dia pegang ular tu! Allah...anak oh anak... Telek punya telek kat jari tengok memang ada macam kesan gigitan ular tu antara jari tengah dengan jari manis (tangan kanan)

So, dengan pantasnya saya pun call abahnya mintak balik cpt nk bwak anak ke emrgency. Masa tu abahnya sedang memikat burung. Sampai2 terus ke ed pastu misi cek tekanan darah Hamka. Bagi ubat thn sakit. Masa tu keadaan Hamka stabil jer. Doktor bagi surat refer ke hspital. Mulanya kena naik ambulan tapi saya mintak nak pergi sndiri memandangkan kami memang nak balik ke Pekan ptg tu. Doktor allowed je sebabnya keadaan Hamka yang tidak membimbangkan. Kata doktor mungkin anak ular yang tidak berbisa. ALhamdulillah mujurlah kan... kalau ular yang jenis berbisa, dah lama si Hamka tu meraung dan pengsan. 

Dah jumpa doktor tu terus balik. Tapi tak refer pun ke hospital sebabnya Hamka okey sangat2 sehingga ke saat ini.Tenpat kena gigitan tu pun dah tak sakit dan tidak ada kesan apa2. Malam tu si Hamka dah ada semangat nek bercerita. Siang kejadian tu dia banyak senyap jer. Kata Hamka dia pegang ular tu sebab nak buang. Ular tu nak panjat rumah Wan.

Itulah kisahnya. Nak sangat tengok ular tu. Budak2 ni kata ular tu warna putih!

Read more ...

Cara kurangkan habuk di rumah dengan Snake Plant/Lidah Mertua

“Rumah Kurang HABUK”- Ini Kelebihan Pokok ‘Snake Plant’ Yang Diiktiraf NASA
5 FAKTA YANG PERLU ANDA TAHU TENTANG SNAKE PLANT
1. Antara pokok hidup paling POPULAR yang diiktiraf oleh NASA bukan hanya kerana senang dijaga namun kebaikan yang diberi kepada manusia.
2. Snake plant bukan hanya membebaskan OKSIGEN tetapi mampu menyingkirkan karbon dioksida serta menapis TOKSIN beracun dalam udara seperti formaldehyde, benzene dan trichlorethylene.
3. Yang paling BEST, semenjak ada snake plant atas rak, habuk semakin berkurang. Kalau tidak setiap hari perlu kena lap habuk.
4. Snake plant sering disebut ‘Hard To Kill’. Sesuai sangat bagi mereka yang baru berjinak buat dekorasi rumah dengan pokok hidup. Yang rasa ‘tangan panas’ pun boleh cuba tanam.
5. Snake plant sangat senang hidup walaupun tidak ada akar, potong bahagaian bawah daun menyerong. Mudah tumbuh bila tanam dalam pasu.
6. Bagi anda yang ada masalah susah tidur, letak sepokok snake plant dekat katil, ia mampu memberikan oksigen dan menyerap segala toksin beracun dalam bilik.
Semoga bermanfaat.

Disebabkan fakta2 di atas, tambahan pulak tengah viral sekarang...indoor plant...
Akhirnya saya pun terjebak jugak! berkesempatan jugak menyemai kasih dan sayang. Ambil kat rumah mak. Jenis2 keladi dan ala2 lidah mertua/lidah jin tu...aloe vera pun ada. Tapi baru bawak balik 3 pasu...yang lain2 tinggal kat kampung sebab tak muat nk masuk dalam kereta. Minggu ni balik bolehlah ambik balance yang tinggal tu. Kt rumah mak xde pokok lidah mertua tu. Tapi nak jadi rezeki, masa saya pergi taska anak, ada pokok tu kat sana. Mintak jela dengan cikgu tu dengan rasa tak malu! huhu







Read more ...

Raya 2020 PKP


Alhamdulillah..walaupun musim PKP, dapat jugak beraya di kampung bersama keluarga. Mujurlah kerajaan bagi kelonggaran untuk rentas daerah. Untong duduk dekat2 ni kan... Dalam famili saya, dua orang adik saya duduk jauh dan tak dapat beraya di kampung. Bertabahlah yer... Moga2 Covid19 ni cepat berlalu meninggalkan kita. Kita boleh hidup normal seperti biasa. Yang penting tahun 2020 mencatatkan sejarah dalam kebanyakan orang sebab beraya dalam musim PKP. Ramak yang beraya di perantauan. Apa nak buat..kita kena jaga kita...


Family kecil saya. Cukup dah sepasang lelaki dan sepasang perempuan.

Kakak Iman mood xmolek! Gambo 4 beradik. Moga ikatan antara mereka kuat dan utuh selagi mereka hidup.

Family saya. 2 kelaurga takde di situ xdapat nak rentas negeri.

 my abah dan my mum


 Ni biras2 saya. Ucu dan Ziha...diorang duk kat kampung jer. So aderla muka masing2...hihi

Me dan anak2 yang tersayang

Read more ...

Resepi biskut chocolate chip ala Famous Amos

Bahan2 A

- 250g buttercap (nk guna butter lain pun boleh jer)
- 1 1/4 cwn brown sugar
- 1 sk esen vanila 
- 1 biji telur

*just kacau guna senduk je sampai sebati

Bahan2 B

- 2 1/2 cawan tepung gandum
- 1/2 cwn tepung jagung
- 1 sk soda bikarbonat
- 1 sk baking powder
- 6 sb minyak masak

Masukkan bahan A ke dalam Bahan B. Kacau2 je sampai sebati. Pastu baru masukkan chocolate chip sebanyak mana yang korang suka. Nak masukkan serbuk koko pun boleh kalo nak bagi biskut korang tu kaler gelap sikit. Nak masukkan badam ke kekacang ke pun boleh...Nak bagi rasa macam2 kan.

Dah siap tu guna sudu letak dalam loyang. Jangan rapat2 sangat sebab nanti biskut tu akan mengembang! Bakar pada suhu 160 darjah selama 25-30minit. Siap!!!

Satu adunan tu akan dapat banyak tu.

Read more ...

Resepi kek kukus pelangi tanpa telur mudah dan senang

Al kisah kejaidnnya,pagi tu saya buat brownies tapi tak jadi sebabnya salah pakai loyang! Amik nak...jadi mendapla kat tengah tu. Jadi, untuk tebus rasa bersalah tu saya pun carilah resepi buat kek jenis kukus..tapi tanpa telur sebab telur dah habis. Maka, terhasillah kek marble ni...


KEK MARBLE ROSE TANPA TELUR
Resepi: CT Liz
#CT Liz
Bhn2
******
🌷1/2cwn susu pekat
🌷1/2 cwn gula pasir- diblender
🌷1/2cwn myk masak
**kacau sebati**
🌷 1 cwn tpg gndum + 2 sdb membukit
🌷 1 sdt double action@baking pwder
🌷 1/2 sdt soda bikarbonat
** ayakkan**


🌷 1/2 cwn susu cair
🌷 1 sdt ovalette
🌷 1 sdt esen vanila
🌷 1 sdb serbuk koko& pewarna kegemaran
Cara2
*******
🍍 Blender gula+ minyak masak+ ovalette+ esen hingga gebu.
🍍 Masukkan susu cair dan susu pekat. blender lagi
🍍 Masukkan bhn blender ke dlm tpg yg telah diayak. Gaul sebati
🍍 Bahagikan kepada beberapa bahagian mengikut warna kesukaan.
🍍 Masukkan ke dlm loyang dan kukus selama 30 minit @ hingga masak



Read more ...

Perbezaan antara buttercup buku dan tong

ADA BEZA KE BUTTERCUP TONG & BUTTERCUP BUKU? 😎
.
Ya, memang ada bezanya!
.
.
Buttercup tong :
 Dalam kategori majerin (daripada minyak sawit & campuran lemak susu)
 Mengandungi sedikit lemak susu
 Tak perlu simpan di fridge ( simpan suhu bilik, elak keadaan suhu terlalu panas)
.
Buttercup buku :
 Dalam kategori "luxury spread" (lebih kurang macam butter campur marjerin)
 Diperbuat daripada minyak sawit & campuran lemak susu & mengandungi perisa susu (kandungan susunya lebih tinggi daripada Buttercup tong)
 Perlu disimpan di fridge ( mudah lembut pada suhu bilik). Baki yang tak digunakan perlu bertutup rapat & disimpan dalam fridge)
 Perlu dilembutkan pada suhu bilik terlebih dahulu sebelum digunakan.
.
Cara Penggunaan:
==============
Kedua-duanya boleh digunakan dalam masakan, nak buat kek atau biskut pun boleh. Cuma Buttercup buku yang mengandungi kandungan susu yang lebih pastinya akan memberi impak rasa yang lebih umphhh😋


kredit : https://www.facebook.com/feerony/posts/2550489141699686
Read more ...

Lagu baru Siti Nurhaliza - Basyirah

Selain tergolong dalam nama bayi islam dari asal bahasa Arab, unik nya kata ini ada pada arti dan maksud nama Basyirah yang memiliki makna 
(1) Kabar kegembiraan 
(2) Pemberi kabar gembira.

Dalam bahasa Arab, bererti jendela hati, jika ertinya pandangan dan lintasan hati. Allah mampu melihat sesuatu secara total, yang tampak maupun yang tidak tampak tanpa memerlukan alat.  Jika dihubungkan dengan diri kita sebagai manusia, maka mempunyai empat arti, yaitu (a) ketajaman hati,  (b) kecerdasan, (c) kemantapan dalam agama, dan (d) keyakinan hati dalam hal agama dan realita. 

Lirik ‘Basyirah’ Ku membaca warkah dunia Kisah hidup penuh rintangan Moga Dia ampun segala Musibah yang membangkitkan harapan Tidak dapat aku bayangkan Tidak dapat aku hitungkan Air mata tanpa jeritan Rintih hiba di malam kegelapan #co Bila Dia menghadirkan Sakit yang membelenggu Mengajar hati ini menzikirkan Luahan jiwa Apakah mayapada Berakhir dengan lara Ibarat angin duka Dari lembah yang hampa Dalam tangis aku ratibkan Dalam syahdu ku munajatkan Kalam rindu dalam tasbihku Moga detik berkah bawa mubaraknya #Bridge Hadir insan berterusan hulur firasat sejati Perisaikan diri menjaga nyawa tak terganti Budi yang terpuji...kesabaran yang mulia #co Bila Dia menghadirkan Sakit yang membelenggu Mengajar hati ini menzikirkan Luahan jiwa Apakah mayapada Berakhir dengan lara Ibarat angin duka Dari lembah yang hampa Closing Semoga kepedihan Membawa basyirah
Read more ...

Cadangan Menu Lauk Berbuka atau bersahur

Bila tiba bulan puasa, golongan ibu2 dan mak2 la yang paling sibuk kan...Berpusing2 kepala memikirkan menu untuk berbuka dan bersahur. Di bawah ini saya senaraikan beberapa menu yang boleh dibuat petang nanti.

1. RESEPI IKAN TENGGIRI MASAK KICAP

Bahan bahannya:

1/2 ekor ikan tenggiri segar di potong setengah inci tebal
1 biji bawang Holland di racik kasar
1 / 2 inci halia di racik kasar
4- 5 biji cili padi thai
2 sudu makan cuka
3/ 4 cawan air
1 batang daun bawang
Kicap mengikut citarasa anda
Garam dan gula untuk perasa
Minyak masak secukupnya

Cara Membuatnya:

Goreng dulu ikan tenggiri yg telah di potong tadi dan tumis bwg putih dan halia masukkan bawang Holland yg di racik kasar berserta ikan tenggiri yg di goreng tadi dan masukkan kicap secukup rasa dan air masukkan garam dan gula untuk perasa kalau nak sedap lagi campur 2 sudu makan cuka angkat dan hidangkan selamat mencuba

2. Resepi Udang Goreng Hijau Bersantan

Bahan:
420 gm Udang harimau
5 sudu makan Minyak masak
2 ulas Bawang putih - dicincang
1 inci Halia - dihiris
6 biji Cili Padi - dititik
20gm Serbuk dibancuh dengan 100ml air suam
3 biji Cili merah - dipotong dadu
1 btg Serai - dihiris,
1 biji Air limau nipis
2 helai Daun limau purut
5 gm Lengkuas - dihiris halus
10 gm Daun ketumbar - dihiris
1 sudu makan Sos ikan Thai
20gm Pes kari hijau - dicampur air
Garam dan Gula secukup rasa

Cara- cara:
1.Panaskan minyak di dalam kuali. Setelah minyak panas, tumiskan halia, lengkuas, serai, bawang putih, daun limau purut dan daun ketumbar sehingga naik bau.

2.Masukkan pes kari hijau dan kacau hingga pecah minyak selama 4 minit. Setelah itu masukkan air dan kacau hingga mendidih.

3.Masukkan santan, udang serta cili padi dan kacau selama 2 minit lagi.

4.Masukkan sos ikan, air limau nipis, cili merah, garam dan gula secukup rasa.


   3. AYAM GORENG BLACKPEPPER

Bahan-bahan:

300gm ayam - dipotong dadu
1 sudu blackpepper - dikisar/tumbuk
1 sudu kicap manis
1 sudu sos tiram
1 sudu kecil garam
5 biji cili padi - dipotong
1 biji bawang besar - dipotong bulat
Minyak - untuk menggoreng

Cara:

1. Bersihkan ayam, kemudian perap dengan blackpepper, sos tiram, garam dan kicap. Perap lagi lama lagi sedap.
2. Panaskn minyak. Masukkan ayam yang telah di perap.
3. Bila ayam masak atau garing, masukkan potongan bawang besar dan cili padi.
4. Siap untuk dihidangkan.

4. Resepi Ayam Harum Thai

Bahan:-
1/2 ekor ayam (dipotong kecil/ikut suka) - bersihkan
2 batang serai - dititik (akak letak 3 btg)
4 helai daun limau purut - (akak letak 6 helai) ambe pun
2 biji lada benggala - belah 4 (akak guna yg hijau & merah) - ambe guna hijau je
sedikit gula dan garam secukup rasa
4 sudu besar minyak untuk menumis

Bahan A (dihiris nipis/ditumbuk):-
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan B (dicampur, jadikan sos):-
3 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
2 sudu besar pes tomyam
2 sudu besar kicap cair
2 sudu besar kicap manis
1 biji limau nipis - ambil jusnya
daun sup - dihiris halus-halus

Cara Memasak:-
Gaul ayam dengan serbuk kunyit dan garam dan goreng sekejep separuh masak je. Angkat dan ketepikan.

Tumiskan bahan A sampai wangi.

5. AYAM MASAK HALIA.

Bahan-Bahan
4 ulas bwg putih di ketuk
halia sebesar ibu jari tangan di hiris nipis
1 kg isi ayam di potong
5 biji Cendawan butang
5 sudu sos tiram
garam secukup rasa
minyak
Hirisan lada dan daun bawang untuk hiasan

Cara-cara
tumis bawang & halia sampai wangi
masukkan isi ayam, masak sampai separuh masak.
masukkan sos tiram
masukkan air kalau nak berkuah.
akhir sekali, masukkan garam secukup rasa dan didihkan bersama hirisan cendawan butang
sedia untuk dihidang selamat mencuba.


6. LALA GORENG PATTAYA .


Bahan-bahan
300gm Lala dicuci bersih dan ditoskan
4 ulas Bawang putih - diketuk
2sm Halia - dihiris
1 sudu besar serbuk kari ikan
2 sudu besar Sos Tiram
2 sudu besar Sos Ikan
1 biji Bawang besar - dihiris bulat
1/2 biji Cili capsicum kuning/merah - didadu kecil
1/2 Cili capsicum hijau - didadu kecil
segenggam Daun Selasih (Nina tak letak punn .....)
Sedikit tepung jagung dilarutkan dengan air
Minyak untuk menggoreng
Gula secukup rasa
Beberapa tangkai Daun Bawang
Secawan air panas (Nina tambah)

Cara-cara
Panaskan minyak dan tumis bawang putih bersama sos tiram, serbuk kari ikan dan halia
Masukkan lala, gaul rata dan tutup sebentar
Selepas 2 minit, buka tudungnya, masukkan air tepung jagung, sos ikan, cili capsicum, bawang besar, daun selasih dan daun bawang.
Masukkan juga secawan air panas untuk berkuah (Nina tambah)
Kacau rata
Hidangkan segera...

7. Resepi Daging Goreng Kunyit Kelantan Style

Bahan-bahan :
600 gm daging
2 - 3 inci kunyit hidup - tumbuk
1-2 sudu besar serbuk kunyit
2 inci halia - hiris nipis
3 ulas bawang putih - hiris nipis
2 ulas bawang besar
Kacang panjang atau kacang buncis (jika suka)
Cili merah - hiris nipis
Minyak secukupnya
Garam

Cara :
Daging dihiris nipis. Gaul dengan serbuk kunyit dan garam secukupnya.
Kemudian masukkan daging, halia, bawang putih dan kunyit hidup yang ditumbuk ke dalam kuali dalam dan masukkan sedikit air sehingga paras daging. Rebus sehingga daging lembut sepenuhnya. Tambah air jika air kering. Bila daging dah lembut biar sehingga air kering dan jangan tambah air lagi. (Peringkat ni boleh sediakan awal-awal)
Dah kering airnya, tuang sedikit minyak dalam kuali (ikut la ada setengah orang suka letak minyak lebih sedikit) dan buka api. Goreng daging seketika dengan minyak tu. Masukkan garam jika perlu.

Akhir sekali masukkan sayur kacang, bawang besar dan cili potong. Biar sehingga layu dan siap!


Read more ...

Ramadhan 2020

Tahun ini merupakan tahun yang sangat mencabar. Dek Corona Virus habis segala kenikmatan yang selama ini dirasai. Terutama sekali bulan Ramadhan. Kita tidak dapat menunaikan solat terawih di masjid/surau seperti tahun sebelumnya.. Bazar Ramadhan jugak tidak ada...walaupun ada e-bazar tapi kemeriahan tu tidak ada. Suasana menyambut puasa tu agak suram dan hambar. Biarpun saya jarang sangat membeli di bazar, saya tetap merasakan betapa kurang meriah ramadhan tanpa bazar...

Nak terawih pun di rumah masing2 sahaja. Marilah sama2 doakan supaya wabak pandemik ini cepat berlalu. Nak balik raya kat kampung....Rindu orang tua kat kampung dah...Rindu nak bawak anak2 pergi ambil angin kat luar.

Sempena nak menyambut Ramadhan esok hari, saya mengucapkan selamat menyambut Ramadhan buat semua pembaca yang sudi singgah ke blog saya.

Jangan lupa niat puasa Ramadhan yer. Niat untuk sebulan terus...




Read more ...

Cara keluarkan duit dari akaun ASB secara online

ALhamdulillah...satu lagi kemudahan yang kita dapat. Lepas ni takdelah nak bersesak bagai kat asb mahupun cawangan2 mereka setiap kali bonos dan dividen diumumkan... Dah boleh guna kat portal MyASNB start 20 April 2020 dan aplikasi 27 April 2020.

Soalan2 umum berkaitan pengeluaran ASB secara online. 


  • Kemudahan pengeluaran secara dalam talian @ myASNB ini membolehkan pemegang unit mengeluarkan wang pelaburan dari mana-mana unit amanah ASNB menerusi portal dan aplikasi myASNB.
  • Wang akan dipindahkan dari akaun unit amanah ASNB ke akaun bank pemegang unit.
  • Had maksimum pengeluaran yang dibenarkan ialah RM500 sebulan, terkumpul dari mana-mana akaun unit amanah ASNB pemegang unit.
  • Jumlah minimum untuk sekali pengeluaran ialah RM100.
  • Jumlah transaksi dibenarkan sebanyak 3 kali sebulan.
  • Pemegang unit hanya dibenarkan mengeluarkan wang dari akaun sendiri sahaja.


Berikut adalah langkah2 untuk pengeluaran dari portal MyASNB :









Ha! mudah kan..just klik2 jer...siap...duit dah masuk dalam akaun bank kita.

Read more ...

Cara mengisi borang i-Lestari tanpa perlu login i-akaun

Permohonan Pengeluaran i-Lestari boleh dibuat mulai 1 April 2020 melalui saluran-saluran berikut :

  1. Secara dalam talian melalui i-Lestari Online yang disediakan di laman web KWSP di www.kwsp.gov.my. Klik di sini untuk mengakses permohonan melalui i-Lestari Online;
  2. Secara dalam talian melalui e-Pengeluaran dalam i-Akaun (Ahli); atau
  3. Secara hantaran pos kepada alamat :

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Beg Berkunci No 220, Jalan Sultan 46720, 

Petaling Jaya
Nota: Sila catatkan (UP : i-Lestari) di hadapan sampul surat.


Ahli disarankan untuk membuat permohonan melalui i-Lestari Online dan e-Pengeluaran dalam i-Akaun (Ahli) untuk mempercepatkan proses kelulusan.

Permohonan secara manual yang dihantar melalui pos akan mengambil masa yang lebih lama untuk diproses.

Permohonan pengeluaran oleh Ahli bukan warganegara Malaysia hanya boleh dihantar melalui pos sahaja.
Okey...


Caranya amat mudah :

Login ke website : https://ilestari.kwsp.gov.my


Boleh klik kat Permohonan Baru. Lepas tu, isila form yang isi tu.

INFO PENTING :

1. Sila pastikan Nombor MyKad dan nombor telefon bimbit adalah betul dan tepat.
2. Semakan status permohonan boleh dibuat dalam tempoh DUA (2) hari selepas permohonan dibuat.
3. Permohonan melalui emel/ pos akan mengambil masa bagi proses pengesahan
4. Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) akan dihantar ke Nombor Telefon Bimbit yang didaftarkan dalam permohonan sebagai pengesahan pengkreditan pengeluaran telah dibuat.
5. Anda disarankan untuk membuat permohonan anda melalui i-Lestari Online


Dah setel tick tanda setuju, dan 'saya bukan robot' .
Akan terpapar mesej pengesahan Maklumat. Klik HANTAR. 


Ok siap! Tunggu dalam masa 2 hari untuk semakan status. 










Read more ...

Resepi donat yang memang gebu dan lembut

Sejak 2 menjak ni saya memang rajin sangat buat donat. Sebabnya dah jumpa satu resepi yang memang menjaid. Maksud saya donat tu memang gebu dna lembut walaupun dah sejuk! kalau masih panas pulak memang boleh habiskan 3 ketul besar tu tau!!! 

Sediakan sepaket yis mauripan yang kuning tu dan secawan air suam. Masukkan dalam jag. Gode2 dengan sudu bagi sebati. 
Pastu masukkan 3 sudu susu pekat dan secubit garam. Kacau lagi bagi sebati. 
Biarkan dalam 20 minit macam tu. Yis itu akan kembang (hidup)...jadi macam larva tu...




















Dah setel bab yis tu, meh kita teruskan. Masukkan 5 cawan tepung gandum serta 3 sudu marjerin (saya guna marjerin pelangi tu jer) ke dalam bekas untuk uli nanti. Ramas2kan jadi macam serbuk roti tu.

Lepas tu, tuangkan yis yang dah kembang tu ke dalam mengkuk. Masukkan juga 3/4 cawan air ke dlam tu. Teruskan menguli sehingga sebati menjadi doh. Masa ni memamg doh tu agak lembik sikit tapi biarkan je jangan pandai2 nak campur tepung tau time ni. Dah siap uli tu biarkan selama 30 min. Saya letak bawah tudung saji jer.


Nanti doh itu akan jadi kembang sebesen tau. Time tu syok sangat sebab kira macam dah jadilah. Masa ni barulah korang boleh tambah tepung supaya senang nak buat terap bentuk tu. Saya punya bentuk donat besar2 sebab nk cepatkan habis. Lagipun masa bagi anak makan nanti, saya akan potong2 supaya senang diorang nak makan.


Sambil2 nak habiskan terap tu, adunan terap tadi tu akan naik sekali ganda lagi. Memang gebulah... Dah siap goreng...meh makan. Gambar dah siap takde pulak...huhu... punyalah puas hati masa tu... sebab bila makan satu tu, tak puas...sedap sangat.

Korang boleh cuba... memang menjadi...kalau selama ni try macam2 resepi, tapi yang ni sekali buat pun terus jadi...
Read more ...

Mencuba Air Viral Dalgona Coffee

Hihihi...
Sibuk jugak...nak try dalgona coffee...Mulenya tak layan pun tapi incik asben sibok nak... maka, sebagai isteri yang taat setia ni pun carilah bahan2 yang diperlukan.

1 Kotak susu dutch lady yang full cream
nescafe (saya guna yang dark roast) lebih kaw!
2 sudu gula
2 sudu air panas

Caranya :
 campurkan gula dan air panas. Mixerkan dia sehingga pekat dan likat. 
Pastu tuangkan susu dutch lady ke dalam cawan. (Kalau nk yang air sejuk, bubuh kiub ais dulu baru tuang susu)
Tuangkan nescafe yang kita mixer tadi tu. 

Jadilah dalgona... sebelum minum pastikan kacau dulu yer... rasanya creamy...



Read more ...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...