Petua hilangkan bisa badan

Dua hari lepas,saya berkesempatan untuk meraikan majlis harijadi anak2 saya. Kita buat sekali harung kn senang. Jimat bajet dan kos. Sebenarnya dah banyak minggu tertangguh dek kesuntukan waktu.
Alhamdulillah, weekend lepas berjaya jugak buat.
Antara menu yang jadi feberet adalah pulut kuning yang dimakan bersama rendang. Ya Allah...berulang saya makan tau. Ha! Malam tadi mulalah mengidap...betapa sakitnya sendi dan urat ni ha. Siap pakej demam sekali. Makan tak ingat dunia....huhu...
Jadi, saya pun google cara nk hilangkan bisa badan ni.

PETUA HILANGKAN SAKIT KAKI DAN LENGUH BADAN

Mak dia buat air ni untuk minum. Untuk hilangkan sakit-sakit badan dan buang angin. Memang berkesan sangat.
BAHAN-BAHAN:
  • halba 1 bungkus (50sen)
  • Halia 1 – 2 inch
  • serai 1 batang (yang gemuk)
  • air 3 gelas besar
  • 1 sudu asam jawa

CARA-CARA

  1. Rebuskan semua bahan bertanda * dalam periuk hingga mendidih.
  1. Bila dah mendidih, angkat dan campurkan rebusan tadi dengan 1 sudu asam jawa.
  1. Kacau hingga sebati
  1. Seeloknya, minum masa suam.
  1. Paling bagus minum sebelum masuk tidur. Insha Allah, bila bangun pagi, badan rasa segar je.
  1. Boleh amalkan 1 atau 2 kali seminggu.
Lebihan air rebusan ini boleh disimpan dalam peti ais 1 hari saja.
Selain dari perlu jaga apa yang kita makan dan amalkan gaya hidup sihat, ada beberapa petua jugak yang orang-orang dulu biasa amalkan untuk hilangkan sakit badan dan kuarkan angin dalam badan kita ni.
Salah satu petua yang hendak dikongsikan di sini, diamalkan sendiri oleh kemak kawan baik Cik No. Mak dia buat
Kebas kat kaki dan tangan pun boleh lega. Selain dari tu, kalau yang ada masalah susah buang air besar pun boleh cuba tau. Sebabnye die boleh bantu untuk cuci darah beku dalam badan jugak.
**Nota:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...