Ibu yang garang

Nur Iman 3 tahun
Kembar 2 tahun
Nur Ayra 11 bulan

Di usia yang sebegini lah anak2 menunjukkan perangai. Tantrum... huhuhuhu..Toksoh katala...terutamanya yang si abang tu ha... Nampak sado tapi hati kecik sangat2...Nak menempek kat ibu jer...Tak boleh salah sikit..tak boleh tegur sikit...mesti terus melaungkan suara yang teramatlah lantang.

Kakak Iman pun ada masanya buat perangai yang menjadikan ibu naik darah. Dia kan kakak..jadi kuasa kakak tu digunakan. Kadang keras kepala...iman oh iman....

Yang tak berapa nak buat perangai, Hakim...suka menyakat abang. Tapi jenis yang gamble je Hakim ni. Kalau nak tido, terus jer tido tak macam abang...

Ayra lagila baik budaknya. Buat perangai kalau dia mengantuk sangat jer. Kalau tak, main jer...selalu jugak kena buli dengan abang2...biasala kan...abang2 kan hero...

Saya balik kerja pastu ambil anak dalam jam 6.30pm
Sampai kat rumah biasanya kul7...time maghrib...
Saya akan bersihkan diri dulu sebelum melayan anak2...makan dan sebagainya...Dari situ sampailah nak tidur memang saya akan bertukar watak menjadi lion!!! Anak2 ni akan terjerit2 dengan pelbagai ragam...menjerit nangis ada..jerit main pun ada. Pening time ni...
Dalam kul9 lebeih saya dah ajak diorang masuk bilik..standby untuk tidur...biasanya jam 10 malam memang belaka dah tidur...termasuklah saya...hihi...menyusukan si kecik tu...ibu pun lelap sekali. Suami saya balik lewat setiap malam. Jarang snagat2lah akan balik awal tu. Jadi, saya akan handle anak2 sampai diorang tidur. Itupun kadang2 ada yang terjaga pastu mengamuk....

Setiap kali marahkan anak2 selalu beringat dan istighfar...anak2 kecik lagi...nanti diorang dah besar,mesti rindu suasana tu. Lagipun...mereka adalah harta2 yang tidak ternilai. Pengorbanan seorang ibu untuk melahirkan....Allah je yang tahu...

Semoga Iman, Hamka, Hakim dan Ayra membesar menjadi anak2 yang baik...mendengar nasihat,baik budi pekerti dan tutur bicara...menyenangkan hati semua...
 






LOVE U ALL...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...