Info : Tepung Beras

PENGETAHUAN AM 

yang patut anda tahu bila nak membeli...dlm bulan 8 ida pernah keluarkan rencana pasal tepung beras..hari ini ida update semula untuk pengetahuan bagi rakan2 ahli yg baru...
Ada pelbagai jenis tepung beras..tapi ida tahu pasti ada yg tak terfikir apa bezanya...bagi kita asal tepung beras semuanya sama
Ada 3 jenis tepung beras yg berlambangkan gajah..tepung beras biasanya asal di perbuatkan dari negara thailand...
Pasti ada yg tak perasaan kan
Hari ni ida akan terangkan apa fungsi tepung beras mengikut lambang gajah yg ada
TEPUNG BERAS CAP 1 GAJAH

*Sangat sesuai untuk mengoreng..seperti buat adunan utk goreng pisang..keledek...keladi..cempedak...adunan gorengan ikan...seperti goreng mamak..goreng berempah...
*tepung ini sangat ranggup
*sesuai untuk buat rempeyek..dan tumpi kacang hijau@dhall
TEPUNG BERAS CAP 3 GAJAH

*sangat sesuai untuk kuih2 tradisional seperti contoh kuih kuci...kuih apam beras eno...dan pelbagai lagi jenis kuih
*ia menghasilkan kuih yg lembut dan berkilat
TEPUNG BERAS CAP 5 GAJAH

*sesuai untuk membuat mee laksa dan pelbagai jenis mee
*sebab ia lebih kental
TEPUNG BERAS CAP TERATAI

*Sangat sesuai membuat rempeyek dan apam.
*kalau buat apam rasa tepung nya kurang
*jika buat rempeyek dan tumpi sangat2 ranggup

Kredit untuk fb akak ni..

4 comments:

  1. lol, ad mcm2 rupanya..saya ingatkan sekadar cap je gambar2 tu..sy biasa main beli je hehe

    ReplyDelete
  2. aida jarang beli tepung beras.
    yg ada kat dapur tu pun mak bagi :)
    anyway, good info :)

    ReplyDelete
  3. Kalau dulu memang pelik juga kenapa kuih selalu tak menjadi. Bila diselidiki baru tahu mungkin salah penggunaan tepung beras. Sekarang perlu lebih teliti lagi :)

    ReplyDelete
  4. oooo ada lain-lain kegunaan ke. Cik Iman main entam je beli agagaga

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...