Dapur hampir terbakar...

Dah lama meninggalkan blog bersawang...Bukan tiada masa tapi masa tu banyak sangat dihabiskan untuk perkara yang tidak sepatutnya. Sedang mencuba untuk menguruskan waktu secara berhemah. 
Khamis hingga semalam saya tinggal dengan anak buah jer. Sebagai peneman yang setia.
Tapi ada satu perkara yang sangat memberi kesan dan agak trauma dengan kejadian dapur terbakar yang hampir2 nak menyebabkan kebakaran dapur rumah saya tu. Ya Allah..mujurlah tuhan masih berikan saya umur yang pajang untuk beramal ibadat kepadaNya.
Asalanya saya nak goreng nugget untuk sarapan pagi Jumaat tu. Pastu saya terlupa yang saya tengah panaskan minyak atas dapur. Saya dok ralit buat mende2 lain kat ruang lain. Sampailah satu ketika, anak buah saya jerit "Maklong! Maklong! Api..." Saya terus teringat pasal nugget tu tapi masa tu api sudah menulang naik hampir ke bumbung dapur! Bumbung dapur rumah saya tu agak rendah...

Saya memang panik tapi agak nekad untuk selamatkan dapur! Ya Allah ...masa tu saya cuma fikir takut gas meletup jer! Api memang dah tinggi...Saya berjaya tutup dapur tu pastu libas kuali yang sedang berapi tu ke bawah. Hurmmmm...Masa tu cuma fikir nak padamkan api yang tenagh marak tu. Tak taula nak buat apa masa tu. Nak mintak tolong dengan jiran2 tapi saya tengok xde saper pun kat luar. Dari saya terus membazir masa, saya terus nekad padamkan api sendiri. Api dan menyambar plug dan almari dapur yang terletak berhampiran... Ya Allah...takutnya....Mcammanalah kalo rumah yang terbakar! Sedangakn macam tu dah rasa sangat panik! Disebabkan kejadian tu saya dah trauma nak masak kat dapur tu. Saya cuma beli kat kedai jer. Takut......

kuali yang menjadi mangsa...

ruang kejadian 

plus ma yang abeh

kuali lagi..huhu

abeh karpet...huhu

Pengajaran buat diri saya : Kalo nak masak tu stay jer kat dapur! Jangan gatal2 nk dok luar...


8 comments:

  1. alhmdulilah semua nya selamat..harta boleh dicari @ beli gune duit..nyawa xde...

    peringatan tok diri jugak..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...syukur sgt takde kmlgn jiwa berlaku

      Delete
  2. bahayanya..penah jadi sekali kat saya..tp kena dindng je..pengajran jugak kat saya..sbb saya pun jenis ralit

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasni mmg xkan ralit dahla...seriau da

      Delete
  3. Ya Allah.. nasib baik cepat bertindak. kalau dop main kalut xtahu nk buat apa xtahu laa nsb seterusnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. panik jugak tapi nekadnk slmtkan dapur

      Delete
  4. Sama la,, kebih kurNG cm saye .. tpi bkn sye buat .. mak saye yg buat ... die tgh goreng ikan ... pas2 tinggal jap g ruang tamu ... pas2 terlupe abes ,, naseb saye bau hangit pas2 pegi tgk ... api dah tinggi ...kabut saye panggil mak sye kat ruang tamu tgh kmas dvd .. same mcm awk buat .. mak sye tutup api pas2 takup dgn kaen buruk bsh .. tpi ad minyak g ,, so api x ilang habis ... terus angkat g sinki .. minyak tertumpah ckit kat tgn mak sye .. habi lecur .. tpi nseb baek , kalo x terbako la rumah ..

    ReplyDelete
  5. Nasib baik takdak apa2, Myra pun kekadang ada lupa camtu gak...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...