11 NOVEMBER 2014

Kisah Cukur Bulu Kemaluan

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?


Saya berblogwalking sambil membaca kisah2 yang pada pandangan saya best! Tadi terbaca satu cerita di blog resepi rahsia berkenaan cukur bulu kemaluan. Seme open  minded kan..ermmm...just nak share pada yang mereka yang masih belum tahu. Thanks pada tuan tanah yer. Kat blog tu ada macam2 topik yang sangat best pada sayala. Banyak kemusykilan yang diuraikan olehnya. Jom baca info pasal cukur bulu kemaluan ni.



Jika tak percaya, ramai diantara kita yang tak pernah cukur bulu ari-ari sampai bertahun-tahun lamanya sehingga ada satu cerita kelakar yang pernah kita dengar.

Ceritanya begini: 

Ada seorang budak perempuan berumur 8 tahun memanjat pokok rambutan ditepi jalan. Lalu Pak Haji dan terpandang budak diatas pokok rambutan yang tidak memakai seluar dalam. Dipanggil budak itu turun dan diberikan RM5. 

"Nah ambil duit ini,balik rumah tak payah panjat lagi!"

Apabila sampai dirumah, ditunjukkan kepada ibunya duit yang telah diberi oleh Pak Haji itu kerana memanjat pokok rambutan. Jadi si ibu terfikir, jika anak boleh dapat RM5 mungkin dia akan dapat RM10. Keesokkan hari si Ibunya pula panjat pokok rambutan sambil memetik buah rambutan dan menunggu Pak Haji yang kebiasaan akan lalu kearah situ.

Maka lalulah Pak Haji dan terpandang si ibu memanjat pokok dengan berbaju t-shirt dan kain batik lalu dipanggil si ibu turun.

"Nah Jah, ambil 50sen ni!"...tercenggang si ibu dan bertanya kepada Pak Haji kenapa dia hanya dapat 50sen sahaja sedangkan anaknya dapat RM5. "Ambil duit ini beli pisau cukur!"... Pak Haji suruh beli pisau cukur kerana si ibu tak pernah cukur pun...?%$. 

"Moral of the story"...kita tak pernah kisah untuk bercukur. Ada kakcik dan Makcik yang selalu mengaji kat ustaz. Bab lain-lain tekun mengaji. Tapi bab cukur tak pernah ambil kisah. Berbalik kepada tajuk. 

Istihdad ialah mencukur bulu ari-ari, dilakukan dengan mempergunakan pisau, iaitu pisau cukur. Al-Aanah  ialah rambut yang tumbuh sebelah atas zakar lelaki dan tumbuh disekitar faraj perempuan.

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa:

"Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama empat puloh hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari". (HR Muslim, Ibnu Majjah,Ahmad,Tirmidzi,Nasai dan Abu Daud) .

Bermaknanya  paling lama 40 hari kenalah kita servis bahagian-bahagan tersebut. Adakah kita berbuat demikian wahai pembaca?. Jangan kata orang yang tak tahu memang tak buat, Yang dah tahu pun tak buat. Ada yang tak pernah bercukur sampai bertahun-tahun lamanya. Tebal macam hutan belantara. Selepas ni belilah pisau cukur dan mulalah cukur hutan belantara ini.

Dan dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,

Pertanyaan Nabi:

"Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?" 

Jawab Iblis:

"Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu."

Didalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Jabir larangan mendatangi isteri tengah malam sebelum bersisir lebih dahulu dan mencukur bulu ari-ari bagi orang yang baru pulang dari perjalanan jauh.

Kerana itu tidak diragukan lagi, mencukur bulu ari-ari dan membersihkannya termasuk perbuatan mustahabbah (Disunatkan) untuk mencegah kutu (kupan) dan bau yang tidak enak.

Dari Ibn Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: 

“Daripada perkara fitrah ialah mencukur bulu ari-ari, memotong kuku dan menggunting misai”. (HR al-Bukhari)

Fitrah adalah bermaksud apa yang dicenderungi oleh tabiat kejadian manusia yang sejahtera. Islam adalah agama yang fitrah dn ajarannya menepati fitrah kejadian manusia. Fitrah manusia suka kepada kebersihan dan kesucian. Justeru, amat bertepatanlah pensyariatan mencukur bulu ari-ari ini.

Dalam hadis selain menggunakan lafaz halq al-anah حلق العانة (cukur bulu ari-ari), Nabi s,.a.w juga menyebut dengan nama al-Istihdad. (al-Bukhari dan Muslim)

Al-Nawawi berkata: “al-Istihdad ialah halq al-anah (cukur bulu ari-ari). Dinamakan al-istihdad kerana caranya dengan menggunakan al-hadid (asal maksud besi; dikehendaki di sini ialah pisau cukur).

Perbuatan ini adalah sunnah, dan maqasid atau tujuannya adalah untuk kebersihan manusia itu sendiri. Ini dapat difahami dari segi logic akal fikiran manusia. Sudah semestinya Islam amat menitik beratkan kebersihan. Ini disokong oleh banyak dalil-dalil umum yang lain seperti hadis Muslim (Bersuci itu separuh daripada iman) dan begitu juga ayat-ayat pujian tentang orang yang suka kepada kebersihan

Sebab saintifik kenapa perlu dibuang.

Kawasan bulu ari-ari adalah kawasan mudah berpeluh dan banyak keluar peluah. Sekiranya tidak dicukur bulu tersebut, maka ia akan menjadi banyak dan lebih banyak mengeluarkan peluh. Apabila terkena kesa-kesan kumuhan badan serta najis-najis lain, mungkin amat sukar untuk dihilangkan. Lama kelamaan ia mendatangkan bau yang kurang enak. Tambahan pula, mencukur bulu ari-ari mencegah daripada pembiakan kutu. Selain itu, ia juga membantu penjagaan kulit di kawasan kemaluan.

Wallahualam .

44 comments:

  1. info yang bagus... ;)

    mari kita sama2 tebas hutan and semak samun bagi clear..hahaha

    ReplyDelete
  2. ooo.. bukan takat bulu kemaluan je... bulu ketiak.. antara termasuk perkara fitrah tu kan..

    terima kasih atas perkongsian ini.. hehe.. kalo tak pernah cukur.. aih.. geliii....

    ReplyDelete
  3. hutan belantara..hahaaa,nice info ni,thank yaaa

    ReplyDelete
  4. tiba2 terasa malu pula..
    tapi thanks for info...;)

    ReplyDelete
  5. haish, geli lah sape yang tak mencukur tu... :'(
    tak rimas + gatal ke?

    ReplyDelete
  6. yep.menjage kebersihan same2~ thx

    ReplyDelete
  7. gud info..sape2 yg x menebas lagi tu..pi cepat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul@ hehe thank sahabat ilmu yg bermanfaat...

      Delete
  8. hihihi.....seminggu pun dah rasa lama, apa laie yg dh bertahun2 tu :D

    ReplyDelete
  9. hehehe..
    adoii..blh thn smpai bertahun kan hehe
    hissshhh hehe

    ReplyDelete
  10. ada org tahu tapi buat2 tak tau je...haru betul kan~

    ReplyDelete
  11. mak aih
    ada ker sampai bertahun
    haih
    xdapat bayang

    P/S : Kenapa Nama Awak Macam Nama Perempuan?

    ReplyDelete
  12. memang ada yang xpernah menebas..tak caya tanyalah doktor2 pakar sakit puan.hihihi

    ReplyDelete
  13. hahah adeh...ada ker org yg tak nk mencukur demi kebersihan nih?.

    ReplyDelete
  14. thank info ni cik lynn...

    akak pernah ckp benda ni pd kwn kak kena cukur tp dia ckp tak bole haram konon...entah la dr mana dia belajar tu sedangkan kat skolah pun pernah belajar ni kan...aiiii...ada2 ja la..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus cukur. tapi bila megawan melecetlah kulit sebab ditikam bulu keras tajam yang baru nak tumbuh. rasanya gunting lagi syok. kalau bulu ketiak cukur bagus juga.

      Delete
  15. sama2la kita menebasnyer....jgn tumbuh smp tumbuh lalang udahlerr kikikiki

    ReplyDelete
  16. hihi..ustazah saya kta klu xcukur n biarkan pnjng smpai bleh digulung plak nti jd tempat setan gayut..

    ReplyDelete
  17. anda berani! tahniah. sbb info ni sbnrnya sgt berguna. klu x, ibadah pon silap2 xditima Allah

    ReplyDelete
  18. myb klu ckur xnmpk dewasa kot :p

    de yg suke smpn tuk bumi ijau katane..pdhal x ijau pn..haha

    Entri bes kat sini Sikap Pemandu Malaysia | Stereng Kereta Bukan 1 Isyarat

    ReplyDelete
  19. kalo pompuan senang jak ... cukur ..
    kena lak gebu langsung x de..

    ReplyDelete
  20. Yang penting jangan panjang smpi boleh lilit dgn jari. Kena trim dlm tempoh 40hari. Ada ppuan tak shave sbb takut luka dgn shaver. Apapun sy tak kisah pun, asalkan dia trim. Tak prefer kalau ppuan buang habis mcm bebudak pulak. Tapi isu tak shave ni bukan isu besar sgt. Ada hal lebih utama lagi utk diberi perhatian spt tak pakai tudung atau bertudung tapi pakai t shirt lengan pendek. Sekadar pandangan saya. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu, dah tuhan cakap jangan panjang sampai boleh melilit jari tu dah berdosa tu. Nanti syaitan bergayut.

      Delete
  21. perkara nampak biase je, tp buat kerana sunnah dapat saham akhirat lagi (pahala)

    ReplyDelete
  22. info bguna nih:)sapa2 malas cukoq kita pakai epilator..meh singgah blog saya tgok epilator utk ketiak gebus;)

    ReplyDelete
  23. kalau pjg sangat memang akan tersepit la gayanya.. hahahaha

    ReplyDelete
  24. Isu cukur bulu kemaluan ni memang nampak remeh sangat kalau nak dipersoalkan. Sebenarnya orang perempuan/isteri tak tahu keinginan/nafsu lelaki/suami mereka.Suami mana yg suka isteri mereka cukur bulu..tp buat dono je lah. Orang tua-tua pun ada cakap tak dak seri bagi seorang perempuan dewasa yg cukur bulu...Benda tu hal peribadi buat apa nk cakap kat orang..ada bulu ke takde bulu.

    ReplyDelete
  25. Hmm... sebenarnya bulu ari-ari ni meliputi hanya bahagian atas zakar sahaja atau kesemuanya... maaf tt dan semua, biasanya orang lelaki, bulu-bulu ni akan tumbuh pada scrotum, dan tumbuh pada celahan dubur.

    p/s: maaf andai terlalu sensitif, tp inilah hakikatnya. bahagian dubur cukup susah nak mencukur. jadi bagaimana?

    ReplyDelete
  26. jangan nak pertikai la hadis nabi..law rase xnak ikut hadis nabi diam2 suda..jgn nak megomel kt cini..tgok je..komen2 anda tdak dperlukan..bodoh

    ReplyDelete
  27. jangan nak pertikai la hadis nabi..law rase xnak ikut hadis nabi diam2 suda..jgn nak megomel kt cini..tgok je..komen2 anda tdak dperlukan..bodoh

    ReplyDelete
  28. Saya dah amalkan sejak umur 14thun lgi,kekdng sya ckur hbis,trasa bersih,kekdang saya trim pendek2,pn ok gak.Masa ada istri dlu dia ckup tk suka bulu tu trlalu lebat,geli katanya.Itulah klebihan Sunnah RASULULLAH.Ilmunya melangkaui zaman ke zaman.

    ReplyDelete
  29. cian binatang di hutan belantara tu sedeyh hutan kene tebas

    ReplyDelete
  30. info yang sangat bagus... thanks yer.. mohon copy info ye..

    http://rujukvitaminku.blogspot.com

    ReplyDelete
  31. ada bulu lagi syok sebab kalau berlaga rasa geli. lagipun kalau lepas kat luar terus terpancut atas bulu. wow !

    ReplyDelete
  32. Saya seminggu dua kali cukur rimas le berbau lagipun..Suka tgk cipam yg takde bulu

    ReplyDelete
  33. Sudah bukti bila Islam memberi kebaikan salah satunya menjaga kebersihan termasuk bulu-bulu di sekitar badan, bila tidak maka macam mana kita makan daging babi merupakan binatang jorok. Islam pun mengharamkan Daging Babi karena Berbahaya.

    ReplyDelete
  34. Ikut sunnah nabi.. tidak sesat insyaAllah..

    ReplyDelete
  35. Sesape tak kesempatan atau malas nk menebas....boleh la hubingi sy....sy boleh membantu....siap free pakej....sapu cat sekali.
    xgmarcoz@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...